Białka i tłuszcze a dieta w stanie przedcukrzycowym

Stan przedcukrzycowy wymaga od chorego specjalnej diety, która bogata będzie we wszystkie składniki odżywcze i minerały. Ważne dla osób cierpiących na tę dolegliwość jest odpowiednie zbilansowanie diety.

Jednym ze składników odżywczych jest białko. Jego odpowiednią ilość powinno brać się pod uwagę nie tylko w momencie zachorowania na stan przedcukrzycowy czy cukrzycę, ale również w codziennym życiu.

Aby wartość energetyczna diety była prawidłowa, chorzy na stan przedcukrzycowy powinni wprowadzić od 15 do 20% białka w swojej diecie. Powinni również pamiętać, że stosunek białek zwierzęcych do roślinnych powinien wynosić pół na pół. Aby dieta była pełnowartościowa, należy spożywać produkty pochodzenia zwierzęcego, które zawierają pełnowartościowe białko. Wspomniane proteiny zawierają poniższe produkty:

  • chude mięso każdego rodzaju
  • jajka – należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ich ilością. W jakiej postaci je jeść – na pewno gotowane. Jeśli chory ma ochotę na jajecznicę powinien ją przygotować na patelni beztłuszczowej
  • ryby – ważne aby podobnie jak mięso, były chude. Można jeść zarówno te słodkowodne, jak i morskie
  • mleko i jego przetwory – są doskonałym nosicielem białka, pod warunkiem, że chory nie jest na nie uczulony. Trzeba mieć na uwadze, że niestety w dzisiejszych czasach coraz więcej osób wykazuje nietolerancję laktozy.

Doskonałym źródłem białka są także rośliny strączkowe, które każdy z nas posiada w swojej kuchni: groszek, ciecierzyca czy soczewica.

Kolejnym ze składników odżywczych, które powinniśmy umiejętnie wprowadzić do naszej diety są tłuszcze. Ich zawartość w codziennej diecie powinna wahać się od 30 do 35% na dzień. Jak można się spodziewać, ich ilość powinno uzależnić się od tego czy są to tłuszcze nasycone czy nie. Tych nasyconych powinno być maksymalnie 10% w całej diecie. W związku z tym chory powinien ograniczyć smalec, śmietanę, tłuste wędliny i mięsa, czyli wszystko to, co podnosi zły cholesterol.

Kildare

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *